Monday, June 30, 2014

Jangan tangguh!!

Ramadhan Kareem!!

Selamat menjalani ibadah puasa untuk semua..

Alhamdulillah..aku dah selamat melahirkan Nuha Safiyya pada 1Jun2014 jam 8.43malam di HOSHAS..

Terima kasih kepada yang mendoakan..:))

Entry kali ni aku nak bercerita pasal penyusuan ibu..

Aku ibu kepada 2 anak...

Anak pertama aku, nadrah safiyya..2 minggu kelahiran nadrah..aku yang hina lagi jahil ni pegi bantai bagi susu formula pada nadrah!!
Ya rabbiiiii!!! Memang sampai sekarang aku kutuk diri aku sebab tak bf nadrah dari awal lagi!!
Banyak betol alasan aku bagi masa tu..

.." Susu xde..."
.."nadrah asyik nangis..xcukup susu badan ni.."..
..."pakai susu formula pon okay...xpayh aku bangun malam sokmo..blh selang seli dgn suami utk buat susu nadrah..."

Tu semua alasan BODOH aku!!!!

Sampai lah satu hari aku duk berwhatsapp dgn sorang junior aku..
Dia cerita banyak pasal kelebihan bf..
Dia kongsi pengalaman dia bf anak2 dia..
Dia cerita pada aku tentang kecukupan susu ibu utk anak2..
Yang penting..
Dia yakin kan aku bahawa aku boleh susukan anak aku sepenuhnya!!

Lepas dari hari tu..aku nekad!!
Walaupon dah masuk minggu ke 2 @ ke3(tak berapa ingat)...aku tetap nak cuba!!aku positif kan diri...pujuk diri..paksa juga diri..sebab aku nakkan yang terbaik untuk anak aku!!
Pada ALLAH aku minta...untuk permudahkan perjalanan penyusuan aku..

Hari pertama utk aku bf nadrah sangat mencabar kesabaran..
Nadrah nangis aje..macam tak nak isap..
Kalau ikutkan setan2 yang bisik..memang nak pegi bancuh je susu fm..
Tapi gigih jugak aku bf nadrah...
Waktu paling mencabar..adalah waktu malam!!
Fuhhhhh!!mak2 semua ajeee yang paham perasaan bangun malam untuk susu kan anak...dan anak itu adalah anak pertama!!
Itu adalah pengalaman yang cukup amat sangat berharga!!
2 minguu lbh gitu ooii..kekadang mak aku(sbb aku bepantang kat kampong)...kekadang suami aku bangun buatkan susu utk nadrah..tetibe malam tu aku sorang jeee bangun susukan anak yg menangis nyee ya rabbiiiiiii!!memang kena sabor sesabor sabornye!!!

Tapi alhamdulillah..

Bila kita positif..
Niat kita ikhlas..
Kita berusaha..

ALLAH akan bagi...DIA mesti akan bagi!!

Syukur..aku dapat susukan nadrah sepenuhnya..
Sampai nadrah umur 1 tahun 11 bulan..
Dia dah stop menyusu..
Sebab masa tu aku dah sarat mengandungkan nuha.. 
Dan alhamdulillah..nak wean off nadrah pon senang..ALLAH bantu...semua jadi mudah..

Dan sekarang..turn nuha pulak...

Kali ni aku dah x nak ulang kebodohan lama aku...

Jadi, lepas tahu aku pregnant..terus aku pasang niat untuk bf sepenuhnya bby aku..dan aku doa selalu semoga ALLAH permudahkan perjalanan penyusuan aku kali ni..

Alhamdulillah...

Hari 1st kelahiran nuha..susu dah ada..
Rezeki nuha...sampai hari ni..hari ke 29..alhamdulillah..makin bertambah rezki nuha..

Kali ni..aku mesti!!wajib!!belajar cara buat stock ebm...sebab aku cuti 3 bulan aje..masa nadrah dulu..setahun lebih aku cuti..so, xde pon aku buat stock bebagai..

Jadi sekarang, aku budak baru belajar...

Aku malas membaca!!

Tapi demi anak..aku rajinkan diri...
Untuk baca segala pengalaman ibu2 menyusukan anak..membuat stock ebm..dan byk lagi pasal dunia bf..semua aku baca di blog..

Ya rabbi..seronoknyeee..

Lagi seronok bila tgk ramaiiii rupaya ibu2 yang masih menyusukan anak...ibu2 dah semakin sedar betapa pentingnya utk kita menyusukan ank kita dgn susu yang palinggggggg mahalllll dalam dunia ni!!

Aku seorang ibu yang berkerja..
Jadi aku tahu..
Bukan senang untuk ibu2 bekerja menyusukan anak sepenuhnya..aku ulang...BUKAN SENANG!!
Tapi...demi anak..demi anak...demi anak...buat lah ibu2...minta lah dengan ALLAH..positifkan diri...pasti semua akan jadi mudah...

Bagi ibu2 yang tak bekerja...
Gunalah peluang ini sebaik mungkin!!
Susukan anak ibu2 dengan susu ibu...
Hentikan alasan2 bodoh kita ya ibu2...
Jangan jadi macam aku!!
Menyesal tak sudah rasanya!!!
 
Dan bagi ibu2 yang telah berjaya menyusukan anak2 cukup 2 tahun..
Tahniah aku ucapkan..
Ibu2 adalah ibu yang cemerlang!!!
Cemerlang dunia..cemerlang akhirat insyaALLAH!

Semoga niat murni ibu2 untuk menyusukan anak dipermudahkan ALLAH..

Susu ibu bukan satu kebangaan..tapi satu tanggungjawab!!


Sambil duk berblog pon boleh mengepam ye ibu..tak salah..asalkan ibu2 bahagia..anak2 senyum gembira gituuuu..:))




1 comment:

Tukang Karut said...

dah dua dah... ooo advance...

Lepas Follow, Tinggalkan Link Anda Di Sini Pulak Ye: