Sunday, July 15, 2012

Sakit ke bersalin tu??

Assalamualaikum..:)

kadang2 rasa macam biskut pulak..
kejap ade..kejap tak ada..hehhee

hidup seorang yang bernama wanita lengkap bila ada suami dan anak..
dan itu lah perasaan saya sekarang..
tak ada apa yang boleh diucapkan..melainkan ALHAMDULILLAH..

sebelum saya bersalin..
macam2 cerita pasal bersalin saya dengar..
ada yang kata sakit..
ada yang kata tak sakit..
tapi bila dah rasa sendiri...
rasanya adalah seperti...

MATI HIDUP SEMULA!!!

tapi kawan2 yang tgh pregnant..jangan takut yeee..
nanti tak keluar pulak anak tu kan..heehhe

orang kata..kalo bersalin ikut flow nye..tak sakit mane kan..
dan orang kata..kalo induce..sakit..
tu orang kate kan...
TAPI...
betullll ape org kate tu ooo...

saya di induce!!

27 Mei 2012

Saya dah siap kemas barang untuk balik ke IPG..tapi pagi tu..ade discharge sikit..darah!!org kata..kalau keluar darah..2,3 hari baru besalin...dan kononye..nak dgr cakap org tu..sy berniat utk tak bg tau sape2 pasal discharge tu...termasuk suami sendiri...
tapi...tgh duduk dalam bilik tu..saya memikir..nanti susah pulak nak besalin..tak jujur ngan suami kann...maka nya..saya pon bg tau suami...dan2 tu suami saya menangis...heheh..saya nak gelak...saya tanya kenapa menangis...suami saya kata..seronok sbb baby dah nak keluar...hehe...

saya tak nak pegi hospital...tapi suami paksa jugak..bahaya katanya...
tak baik kan tak dengar kata suami..
saya pon turutkan aje..
sampai di hospital temerloh(HOSHAS) terus kena refer ke dewan bersalin..
mak aiii..cuakkk gile rasenye..nurse suruh baring..dan buat CTG (periksa jantung baby)
dokter cek jalan..tak ad jalan lagi..
dokter scan perut....katanya..OLIGO!!saya tak paham..saya tanya kenapa dokter..
dokter kate..air ketuban puan kurang...saya tanya apa kesan nya...
dokter kata baby boleh lemas..
ya ALLAH!!masa tu rasa nak menitik air mata..memikirkan anak dalam perut...
dokter kata lagi..berkemungkinan besar..puan kena induce ya..

Ya Rabbi..rasa nak gugur lagi jantung..sebab teringatkan orang kata induce tu sakit..
tapi tak pe la..demi anak kan..janji anak selamat...

saya warded!!

28 Mei 2012

duduk sepital macam org tak sakit..tido...,makan...tido..makan..

29 Mei 2012

Pagi : Dokter masukan prostin pertama dan kesannya???ntah..tak ada rasa sakit ponnn....

tengahari : dokter masukkan prostin kedua..dan 30 minit lepas tu..rase lain macam..dalam hati duk fikir...ni lah contraction kot..sakit!!datang 15minit sekali...
dokter cek jalan...1.5 cm..

memang kita tak rasa langsung jalan tu bukak..

Malam : dokter masukkan balloon!!Ya ALLAH!!sakitnyaaaaaa..tak reti nak cakap...tak pernah rasa sakit macam tu!!!tiba2..keluar darah yg banyak...dan saya dah separuh sedar..nak pengsan!!
dokter remove balloon tu..tak sampai 30minit pon saya pakai balloon tu...

balloon tu nak bantu buka jalan..

30 Mei 2012

Pagi : Dokter masuk prostin ke3..contrantion dah ada..10 minit sekali....

Tghari : Dokter cek jalan..dan dokter kata..3 cm..nurse hulurkan saya baju pink..saya tahan air mata...masuk toilet...terus menangis...sebab..bile nurse bg baju pink tu..maknanya...kita akan dihantar ke labour room..

3.35 petang..saya dihantar ke LR..perasaan masa tu..takut sangat...sepanjang perjalanan nak ke LR..saya bezikir tak berhenti...dan saya dimasukkan ke LR 9..dalam 10 minit lepas tu..suami saya datang..hilang rasa gemuruh..

doa nabi noh mmg tak berhenti saya baca...contrantion semakin kerap..dan sangat sakit...
dokter pecahkan air ketuban dan masukkan ubat kat tangan saya...setiap 30 minit dos ubat akan ditambah 12xganda..setiap kali dos tambah..makin sakit contraction tu..dan makin kerap..

8.00 Malam..sakit yang teramat..dokter cek jalan..baru 6 cm..Ya ALLAH!!lagi 4 cm!!!sakitnya..masa tu.. dah tak berkurang....sakit..dan sakit..dan terus sakit...tangan suami..memang nak patah saya gengam...sakit sangat...

10.30 malam...saya rasa macam nak buang air besar sangat2..terus jerit kat nurse dan nurse tu cek jalan...katanya..bagus puan!!dah 10cm...
saya terus push semahu2 nya...tapi tak lepas..sebab tak reti push..sehingga lah suami diminta keluar dari LR dan kaki digantung...ya ALLAH..masa tu..4 orang dokter kat dalam tu..saya cuba push..tapi tak lepas lagi..saya dgr dokter jerit kat nurse..standby vacum!!!dan2 tu jugak saya push..dan alhamdulillah...terus rasa ada something yg besar keluar..dan dan2 tu jugak hilang terus rasa sakit..

Nurse yg sambut baby saya angkat baby dan tunjuk kan baby pada saya dan tanya..
"Puan..baby apa ni??"
Saya dengan semangat..dengan kuat menjerit!!
"Alhamdulillah!!baby girl"
diletakkan baby kat atas badan saya..saya peluk..
saya selawat kat telinga anak saya..
tak ada ungkapan lain yang keluar masa tu..
hanya ucapan syukur kepadanNYA di atas kurniaan yang sangat besar..






Nama: Nadrah Safiyya Binti Mohammad Mokhtie

D.O.B : 30 Mei 2012(11.00 Malam)

Tempat Lahir : HOSHAS (LR 9)

Berat : 3.2 KG

Panjang : 50 cm

Semoga Nadrah Safiyya dikurniakan ALLAH dengan akhlak yang mulia..
Permata ayah dan ibu..
Saham akhirat ayah dan ibu....

9 comments:

izyan zulkiply said...

ape2 tahniah, sakit kan contraction tu kan..hehehe

Ezy Chiaki said...

bestnye jd ibu..
=')

tahniah!!!

hu[d]etx said...

Alhamdulillah.
tahniah aisyah!
makcik zara ngan pakcik mad dapat cucu sepasang.
Yea!

nieda said...

tahniahhhh kak..apepun..sedih plus gumbira sy bca..huhu..sobsob..:)

Tukang Karut said...

tahniah... dia lahir selepas hari jadi aku...

.: iEyLa :. said...

congrats dear...
besarnye pengorbanan seorang ibu kan.. :)

aisyah ahmad said...

@izyan : tq yan..tu la pasan..sakit ooo...hehe

@ezy : syokk sgt jadi ibu....tq ezy

@hu[d]etx : hehehe..iye mokcik n pokcik..hehe..tq..:)

@nieda : tq dear..:)

@tukang karut : ehemmmm..bleh celebrate skali maaaa...org tua kena kasi budak kecik hadiah besor2..hehe..btw..tq TK!!:)

@ieyla : tq dear...tu la..bile dah merasa sendiri..baru la kite tau...

cinta illahi said...

Sy plak membilang hari... hehe

Anonymous said...

Akk pngalaman bersalin kt sm,tp sy pas msuk ballon trus ada bukaan 4cm,sakit cntraction tu subhanallah..mmg pnglamn yg sgt best! Hehe

Lepas Follow, Tinggalkan Link Anda Di Sini Pulak Ye: