Wednesday, March 30, 2011

Tak Berapa Nak Faham

Salam 4 all..

Hari ni kan hari rabu..jadi sama jugak macam semua sekolah rendah kat Malaysia ni..sekolah saya pon ada Ko-Ku jugak..dan minggu ni Persatuan Bahasa Melayu...biasa nya saya hanya pantau dari jauh aje..tapi disebabkan saya perlu menyiapkan assignment GERKO..jadi saya pon TERPAKSA join secara dekat..dan tak pasal-pasal jugak TERjadi hakim untuk pertandingan melagukan syair..tak pernah hayat hidup bergiat dengan syair ok!!dan peserta pertama present.lepas aje budak yg first tu bukak mulut.saya sebagai cikgu yang tak berapa baik ni pon..tergelak kat budak..alamak..sian budak tu tak..dapat cekgu tak guna macam saya kan..tapi saya kan  pandaiii..saya terus cover..amik henset dan buat2 baca message..kononye kawan saya hantar message kelakar la kan...sebab tu saya tergelak.....dan pertandingan diteruskan..

Lepas tu, ade pulak persembahan lagu rakyat..dan dibahagikan kepada 3 kumpulan..sekali lagi saya jadi bidan terjun dengan jadi guru pembimbing untuk pelajar tahun 6..hambekk kauu..ape la lagu saya nak pilih ni..ikutkan hati..nak aje saya kerahkan mereka untuk menyanyi lagu loghat negeri pahang..tapi macam kejam pulak..maunye terbelit lidah diorang..tengah saya duk memikir..ada pulak terdengar budak nyanyi lagu AYAM DEN LAPEH...saya pon ape lagi..dengan semangat waja terus mengoogle lirik lagu tu..bila dah dapat..saya pon copy paste dan letak kat word..kasi font sikit punye besau.maklum lah..nak bagi budak2 saya baca...sekaliii ape tauuu.budak2 saya kata....

"ustazah..tak payah la..kami dah hafal.."

ceittt...malu saya..terus bagi ayat cover..**ko lupe yekk..bahawasanye ko berada di Negeri Sembilan!!

"ala..ni ustazah cari untuk simpanan ustazah la.."

Saya baca sendiri jek lah lirik nye..ni lirik die..


Ayam Den Lapeh (A Hadi) 

Luruihlah jalan payakumbuah
Babelok jalan kayu jati
Dima ati indak karusuah
Ayam den lapeh ai ai
Ayam den lapeh


Mendaki jalan padangsikek
Basimpang jalan ka biaro
Di ma ati indak kamaupek
Awak takicuah ai ai
Ayam den lapeh



Sikucapang sikucapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Oilah malang juo



Pagaruyuang batusangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai
Ayam den lapeh



Tak faham OK!!saya tanya budak2 saya."kamu ni faham ke ape yang kamu nyanyi??"..dan diorang jawab.."faham la ustazah.."...adeii..saya pon ikot aje diorang nyanyi..dah rasa macam burung kakak tua becakap..sila lah tolong translate kan makna perkataan yang di BOLD kan...Terima Kaseh :)


Sekian :))


8 comments:

Nasriq said...

lurus jalan ke kebun buah
berbelok jalan kayu jati
didalam hati sangat la resah
ayam aku lepas...

mendaki jalan padang sikek
bersimpang jalan ke biara
didalam hati tidak kudapat
awak tak kesah

seekor dapat seekor lepas
seekor terbang seokor lepas
terbanglah jua ke rimba
malang la jua

pagar ruyung batu sangka
tempat berjalan orang biasa
duduk termenung tidur sebantal
oi terkenang jua...

aisyah ahmad said...

ooo..begitu ke en tukang karut..ok2..terima kaseh..sekarang saya sudah paham..hehe

KUREKURE COMEL said...

hahaha...ustazah pulak yg kena buli...kihkihkih...


nsib baik cover dgn cemerlangkan...hahaha...

aisyah ahmad said...

mina..hidup kene pandai cover mengaver..heheh

aisyah ahmad said...
This comment has been removed by the author.
fahmie firas said...

Saya pon join segmen abg BEN ASHAARI
Salam Kenal..
Nice blog sahabat..
best dapat follow ur blog..
keep moving on.

mas saari said...

singgah dari segmen deco-deco beng beng booongg!

blog dah cun so keep it up!

aisyah ahmad said...

fahmie firas:thanks ye fahmie..:)

mas saari:yeayy!!mas kate blog AA dah cun..hehe..tq mas..:)

Lepas Follow, Tinggalkan Link Anda Di Sini Pulak Ye: