Thursday, February 24, 2011

Tips Menulis Blog

Salam 4 all..
"Ecececehhhh..ade hati pulak nak bagi tips kat orang..macam lah blog die bagus sangat!! Follower pon tak sampai seratus!!piiiraaahhhh!!!"
Suka nya saya berfikiran negatif kan..tapi tak apa lah..sekurang-kurangnya ia mungkin membantu saya untuk melakukan sesuatu dengan lebih baik.:)

Saya nak berkongsi sikit tentang Tip Menulis Blog (Ini Versi Saya):

1. Idea : Ni lah perkara utama dalam menulis blog..kalau agak-agak kita rasa tak ada idea untuk menulis..jangan sesekali mengupdate  blog..kerana entry kita itu akan menjadi seperti 'sampah'..dan jangan paksa otak kita untuk mengeluarkan idea..

2. Syok Sendiri : Ini memang banyak berlaku...jadi..apa yang perlu kita lakukan adalah, letakkan diri kita sebagai readers..kita preview dulu entry kita sebelum post..dan baca dulu entry tu..kalau kita sendiri pon meluat nak membacanya...jangan segan silu..terus lah delete entry kita tu dan cari lah idea lain ye..

3. Kerap update : Kekerapan kita mengupdate blog ni pon antara faktor orang suka pergi ke blog kita..TAPI..ingat..jangan terlalu kerap..contohnya..Sehari sampai 10 Entry..bukan sahaja ianya memenatkan jari kita menaip..malahan orang pon naik bosan membacanya..dan akan berlakulah perkara no.2 di atas..Kita sendiri pon..kalau pergi ke blog orang..rajin ke kita nak baca older post die??tak kan..KECUALI kalau blog itu betol-betol kebaboowwww....

4. Penggunaan Bahasa : Elakkan dari menggunakan 'bahasa sms'..sebab kita kena ingat..menulis sms dan menulis blog adalah 2 perkara yang sangat berbeza...sms hanya akan dibaca oleh penerima manakala blog pula akan dibaca oleh perlbagai peringkat umur...saya bagi contoh..orang tua seperti saya kadang-kadang kena ulang baca sampai 3 kali untuk fahamkan apa yang blogger tu tulis sebab bahasa yang digunakan terlalu ringkas, pelik dan 'unik'..jadi, gunalah bahasa yang boleh difahami oleh semua kerana takut perkara no.2 berlaku kepada kita...Elakkan penggunaan Bahasa Inggeris jika kita kurenggg pandai..iyee..betol..belajar dari kesilapan..tapi, saya cuma risaukan..apa yang kita nak sampaikan tu, orang tak boleh nak faham..Jadi, saya nasihatkan..gunakanlah Bahasa Kebangsaan kita..:)

5. Pemilihan Warna : Ini penting sebab ianya akan menarik minat orang membaca blog kita...elakkan memilih kombinasi warna yang pelik..kerana ianya akan menyukarkan readers untuk membaca blog kita...
Ini adalah yang dikatakan kombinasi warna pelik:

Distracting Color!!!
6. Kredit : Tolong ambil perhatian bahagian ini!!ini sangat..sangat..sangat penting!!terutama kepada mereka-mereka yang sangat suka 'copy-paste' artikel orang lain..TOLONG lah letakkan kredit..sebab kita sendiri pon marah kalau orang curi hasil kerja kita dan langsung tak hargai kita kan..

Cukup dulu setakat ni ye..kalau saya rajin, saya buat episod ke 2 pulak ye..dan saya mintak maaf andai ada yang tak suka dengan tips saya ni..saya hanya sekadar ingin berkongsi..:)

SEKIAN:))

7 comments:

Nur Hanani said...

yer betul tu..saya sokong tips kat atas tu..

Entri Terkini: Rombongan dari Sumatera Barat,Indonesia..

Mr iz said...

ye setuju cik...he he kakadang tu ada gak aku syok sendiri....ha ha ha ha

aisyah ahmad said...

nur hanani: hehe..trm kaseh sbb menyokong..wahh..rombongan sumatera mane plak ni nani.nak tau ni..kejap lagi mesti singgah..:)

Mr. iz: hehe..kito serupo ajo...rasenye semua org ade blog pernah mengalami masalah SS ni..:p

KUREKURE COMEL said...

ehhh...mina ke tu..waaaaa....
hehehe....


kalo colour mcm menyakitkan mata..
mina try baca dulu....lama2 mkin kelammm...omg..terus klik x...hehehe

aisyah ahmad said...

heheh..mina..blog mina mane ade distracting color la..tak sakit mate pon saya bace..ok la tu mina..:)..:)

gigiAriEma said...

dah pandai buat tips nih kira ok lar tuh yunk..hehe
gigi pon x reti nak wat tips blog :)

aisyah ahmad said...

gigiAriema:
hehe..suke2 aje buat tips2 bebagi ni ha..hehe

Lepas Follow, Tinggalkan Link Anda Di Sini Pulak Ye: