Tuesday, August 31, 2010

MERDEKA

Salam 4 all..

Malaysia sudah berusia 53..alhamdulillah..syukur atas semua nikmat yg ALLAH beri...

Bila hari merdeka..Ramai orang tanya..
Merdeka kah kita?
Tapi saya tak boleh jawab soalan tu..sbb..masing2 ade jawapan sendiri...so..jawab dalam ati sudah la ye...

Hari ahad baru2 ni,saya keluar dgn nenek saya yg saya panggil WAN..
Wan saya start becerita dgn bertanyakan kpd saya..

Kenapa tahun ni..wan tgk tak ramai org pasang bendera??agaknya sebab orang sekarang tak perbah rasa susah..perit nya dijajah..

Saya pon terus berminat nak dgr dan nak tahu ape yg tejadi...wan pon mula bercerita...

Masa tu..umur wan belasan tahun..wan ingat lagi..semua org hidup dlm keadaan takut...masa org kampung bagi tahu yang komunis dah ada kat kampung ni..semua org tak senang duduk..termasuklah abah wan..wan kata..masa tu..org yg ada ayam..sembelih semua ayam die sbb kalau komunis dgr ayam berkokok..die akan pergi ke kawasan tu..sbb komunis tau..tempat tu mesti ada org tinggal...

Wan kata lagi...komunis dgn orang putih tak ngam..org putih nak bunuh komunis..komunis nak bunuh org putih..lepas tu..org putih ni pulak...tak bagi org melayu sekolah tinggi2...sbb diorang takut kita melawan diorang dan lebh cerdik dr diorang...kalau org melayu nak belajar pon..kena sorok2..

Satu malam..wan kata..ade komunis dtg ke rumah abah wan..wan duduk dalam bilik diam2 dgn mak wan..sbb wan takut komunis ape2kan wan dan mak wan..wan dgr dr bilik je ape komunis tu ckp..
komunis tu tnya abah wan..mcm ni die tanya..

"...Inggeris mana??inggeris mana???..."

Abah wan xfaham inggeris tu ape..sbb org kampung semu panggil orang putih...so..abah wan pon dgn konpiden nye jawab..

"Keris tak ada...saya tak simpan keris.."

Lepas tu..adik wan..yg lelaki tu..sekolah inggeris..die pon kata pd komunis..

"Inggeris tak ada.."(Sambil adik wan geleng2 kepala)

Wan yang duduk kat dlm bilik dgn mak wan..sakit perut tahan gelak..sbb lain yg komunis tanya..lain yg abah wan jawab..nasib baik adik wan ada...*saya pon ketawa bile wan cerita ni*

Lepas tu..komunis pon balik..sempat lagi komunis tu kutip semua kasut yg ade kat luar rumah..jahat sunnguh komunis tu...wan kata...bila komunis mengamuk..abah wan bawak wan satu kuarga pergi ke bawah tebing..wan kata...meraba dalam gelap...kat kampung seberang..ada cahaya api..tapi..komunis dgn busuk ati naik jet die..pegi simbah air kat tempat2 yg ada cahaya api..komunis tak nak org kita hidup...dia nak tgk org kita seksa..

Wan kata lagi..ramai kawan2 abah wan yg pergi nak tentang komunis..tapi tak balik2...mungkin mati ditembak..*al-fatihah*...

Lepas wan cerita macam2...saya nampak mata wan saya berair...wan saya sedih..mungkin mengenangkan keperitan hidup zaman komunis...walaupon 14 hari..tapi rasa macam bertahun lamanya...

Wan berpesan...

"Bersyukurlah dgn nikmat kemerdekaan yg ALLAH dah berikan...hargai jasa org yg bertungkus lumus nak memerdekakab Malaysia...dan yg terakhir..wan kata...kibar la bendera...

Itu la serba sedikit cerita kemerdekaan dari wan saya...kalau dgr secara live..lagi seronok...

MERDEKA!!!MERDEKA!!!MERDEKA!!
Alhamdulillah...

SEKIAN...:)))

No comments:

Lepas Follow, Tinggalkan Link Anda Di Sini Pulak Ye: