Thursday, February 11, 2010

Dulu dan kini

Salam 4 all..
Sekarang saya berada di makmal 01 FPQS..(iya..ini adalah fakulti saya!!)..di mana kelajuan internet nya tidak langsong menyakitkan hati saya.semua nya sepantas kilat...tidak seperti 'beruk ben' saya yang sselalu sahaja membuatkan saya marah..sedang saya duduk saja.saya terfikirkan perbandingan antara dulu dan sekarang...

mari kita mulakan...

Dulu..
Mak abah saya bagi duit belanja RM1.00(itu pon dah dikira amat banyak ketika itu..muka saya macam bangga je mase tu..maklomla..belanja singgit sehari..org lain..RM0.50 aje..heheh)nasi lemak serendah RM0.20 amat mudah didapati di mana2...kalau nak air..bayar RM0.10 aje...

Sekarang..
nasi lemak le ni...tak jumpe dah yg RM0.20...RM0.50 tu,saya pernah jumpa masa saya praktikal di pekan tahun lepas..tapi harusslah memberli 2 atau 3 bungkus untuk memastikan perut anda kenyang..maknanya..kecik sangat la bungkusannya.

Dulu...
ketika abah saya mula2 membeli handset (masa tu, saya panggil ia telefon atur)..saya masih ingat...ketika enpon abah saya berbunyi di khalayak ramai..maka, muka saya lah yang macam terbelagak lebih..maklom lah..ketika itu, enfon adalah satu perkara yang agak ganjil..size nya??seperti sedia maklom..taraf untuk buat sendal kapal terbang..gile gedabak..siap pernah ada yg macam briefcase tu lagi..angkut kehulu..kehilir..macam angkut public phone gitu...sudah lah begitu..coverage nya..tok sah cakap lah..memang hampehhhh!!kalau balik kampung.ia nya akan menjadi perhiasan di meja solek..

Sekarang...
fuyyoo..telefon sekarang..canggih manggih bebagai..function pon dah macam2...boleh amik gambar, video bebagai...zaman le ni..orang yg tak ade enfon akan dianggap manusia pelik..yer la..mane tak nye..baby yg baru lahir tu pon mak bapak die dah kasikan enfon utk dia..so..no wonder la manusia yg tak ade enfon ni manusia pelik...coverage??fuhhh...hebat sekarang..kat ulu tembeling tempat org asli tu pon da ade coverage....
**tapi malangya..'beruk' ben saya tetap lembap!!

Dulu..
masa saya bersekolah kecik...guru2 amat garang dan saya berserta teman2 amat menghormati guru....bila saya dan kawan2 dirotan dan didenda keliling satu padang sekolah akibat tak siap homework..saya dan teman2 amat seronok sekali dan tidak langsung mereport kepada ibu bapa kami...kalau saya gatal nak mereport pon..pasti saya akan dibebel oleh mak saya kerana memang salah saya dan mak akan kata.."bagus lah cikgu macam tu.."

Sekarang...
fuhhhh...bebudak sekarang manja sangat..tak boleh nak usik langsung...semua nak report kat parents...pastu..si parents tu pulak..otak tak cukup 10..serang lah si cekgu..adoyaiiii..macam mana lah generasi muda kita nak berjaya...

Dulu....
saya berusia 1 hari...

Sekarang...
saya sudah berusia hampir 26 Tahun

Dulu..
saya belom berkahwin..

Sekarang...
Masih seperti dahulu...;p

Sekian.

No comments:

Lepas Follow, Tinggalkan Link Anda Di Sini Pulak Ye: