Saturday, August 1, 2009

Menu HaRi iNi..

Salam 4 all..ni lorr namenyer..lauk tgh ari takdi...ayam lagi??hehhehari2 makan ayam..resepi ari ni..tak tau ape name..aku nok bubuh name.."ayam goreng halia de'black"..senang ajer nok buat nyer..bahan2 die

1.halia(ikut suke ati jer..tapi aku suke letok banyok..nak buang angin lorr kononyer..halia mayam halus2)

2.bawang besar(ikut suke..potong pon ikut suke)

3.bawang kecik(ikut suke)

4.bawang putih (aku letok seulas je..wat syarat je)

5.asam jawa(skang ni kan da ade jual pati asam jawa..so, tak payoh beli hok yg ader butir tu..leceh..)

6.daun limau purut

7.Ayam(kalu nak ganti ngan ikan pon boleh gak..ikut suke perut ler..)

8.cili api(ikut suke jer..nok telinge besap..bubuh banyok)
**kalau ade daun kucai..lagi best..tak pun daun bawang...

care nyer:
goreng ayam tu dulu..ayam tu letok garam kunyit lor siap2..pahtu, sementare tunggu ayam masok..tumbuk ler bawang kecik + bawang +putih + cili api(aku tumbuk gune lesung jeh..tak suke gune blender..tok feel masok)..pahtu..siap ayam goreng..tumiskan ler bahan2 yang tumbuk takdi..patu, agak2 da garing..masukkan sesudu pati asam jawe(sudu kecik pon bleh..sbb takut masam sangat..)..pahti..masukkan bawang besor + limau purut + halia..pahtu..tambah air cket..tak beri die kering ngat..pahtu..campak jer ayam..pahtu..amik pinggan..hidang ler...pahtu..amik nasi..makan ler..

dah..aku nok g makan..pahtu nok g tgk konsert nasyeed...sape ntah artisnyer..daaaa..

sekian


No comments:

Lepas Follow, Tinggalkan Link Anda Di Sini Pulak Ye: